Що нижче рівень фінансової забезпеченості у людей в державі, тим швидшими темпами розвивається споживче кредитування. Під «споживчим кредитуванням» слід розуміти як кредитування фізичних осіб на придбання будь-якого товару чи послуги (починаючи від нерухомості, закінчуючи побутовими товарами), так і безпосередньо отримання готівкових чи безготівкових грошових коштів.
На сьогодні спостерігається тенденція, коли отримати кредит в банку стає все простіш, іноді для цього не потрібно навіть підтверджувати свої доходи, а й в деяких випадках, отримати кредит можна не виходячи з дому (за телефоном, за допомогою Інтернет). Банки оголошують умови кредитування досить привабливими для позичальника. Але ж насправді людина опиняється перед необхідністю сплачувати приховані платежі. Це платежі, які чітко не оговорюються в кредитному договорі, чи взагалі замовчуються банком та витікають з інших послуг, які банк нерозривно пов’язує із послугою щодо надання кредиту. При несплаті цих платежів, навіть якщо позичальник добросовісно сплачує суму кредиту та проценти за користування кредитом, банки починають нараховувати штрафні санкції, сума яких зростає щодня. У позичальника виникає значна суму боргу перед банком, яка в декілька разів може перевищувати суму отриманого кредиту.

Окремо слід зазначити про валютні кредити, які активно надавались фізичним особам у період 2005-2010 років. Як свідчить практика, в той час банки масово видавали кредити, але не приділяли увагу чіткому дотриманню законодавства про захист прав споживачів, яке щойно з’явилося на той час. І саме це може бути підставою для оспорювання законності такого кредитного договору в судовому порядку. До того ж, чинне законодавство дозволяє у випадку істотних змін обставин вимагати від банку (в тому числі в судовому порядку) зміни умов договору. Стрімке зростання курсу долару, темпи якого ви, як сторона договору – позичальник, не могли передбачити, - і є такою істотною зміною обставин.
Існує багато механізмів захисту прав позичальника, які можливо застосувати при детальному вивченні конкретного кредитного договору.

В таких випадках законодавство стає на захист прав споживачів фінансових послуг, зокрема Закон «Про захист прав споживачів», інші нормативні акти законодавства України.

Захист прав споживачів фінансових послуг є одним з пріоритетних напрямків діяльності Адвокатського бюро «Захист». Ми маємо позитивний досвід та напрацьовані механізми роботи з виявлення «слабких» сторін кредитних договорів, що дозволяє нам захищати права позичальників, зокрема, шляхом визнання в судовому порядку окремих положень договору (договору в цілому) недійсними та врахування вже сплачених (незаконно витребуваних банком платежів) в суму сплаченого боргу або досягнення іншого компромісного рішення проблемної ситуації з банком.


Тел.: +38 (044) 599-62-97; +38 (050) 445-50-22;

E-mail: advokat.zahyst@gmail.com